יום שישי, 19 ביוני 2009

שקט

תיירים שמגיעים היום לפינלנד ימצאו ערים ריקות. כמעט נטושות. חנויות סגורות. ושקט.
הסיבה לבריחה ההמונית היא החג שבפינלנד נודע בשם Juhannus, על שם יוחנן המטביל (רגע, הוא בכלל היה יהודי ...). על פי המסורת, החג נופל על ה-24 ביוני, אבל בפינלנד ובשבדיה העבירו אותו לשבת שבין 20 ל-26 ליוני על מנת למנוע, עד כמה שאפשר, בזבוז של ימי עבודה. נשארנו רק עם סופשבוע ארוך שכולל גם את יום שישי.

החג מקושר גם ליום הארוך ביותר בשנה שמגיע כל שנה בין ה 20 ל-22 ביוני ולכן נקרא גם חג אמצע הקיץ או Midsommar בשבדית. בצפון השמש לא שוקעת כלל. אצלנו השמש אמנם נחה כמה שעות אבל חושך אין.

אז לאן נעלמו כולם?
החל מיום חמישי, רוב האוכלוסיה העירונית נודדת לכיוון בתי הקיץ. הצעירים מתניידים לפסטיבלים השונים שמתקיימים בסופשבוע. העיר מתרוקנת. הרבה אנשים גם מתחילים לאחר החג את חופשת הקיץ שלהם שנמשכת בד"כ 4 שבועות.
החג מתאפיין גם בקנייה מאסיבית של אלכוהול ובשר למנגל, מדורות ענק בסגנון ל"ג בעומר שמדליקים בחצות הלילה בין שישי לשבת, וסאונה כמובן. את המדורות ניתן לראות משפת כל אגם (כמעט) או לחוף הים. עוד מנהג נפוץ הוא להביא מהיער עץ לִבְנֶה צעיר ולקשט את כניסת הבית. באזורים שבהם מתגוררים הפינים דוברי השבדית (כשפת אם) מקיימים גם את המנהג השבדי לקשט תורן ענק בפרחים רבים ושונים.

אחת התוצאות השליליות של החג היא מספר האנשים שמסיימים בו את חייהם. השילוב של שתיית אלכוהול, קירבה לאגמים, ותנועה ערה בכבישים, מוביל לשעות עבודה נוספות למשטרה וכוחות ההצלה. מקרי המוות הם לרוב תוצאה של טביעות ותאונות דרכים. השנה המזג אוויר מעונן וגשום, אז המשטרה מקווה לחג רגוע יחסית.

חג שמח. ושקט.



אין תגובות: